MCT er en form for fettsyrer som kan tas opp mye raskere enn andre fett og dermed øke dine energinivåer og stimulere din fettforbrenning.

Hva er MCT?

MCT er en forkortelse for medium-chain triglycerides, som er kortere kjeder av fettsyrer i fettsyregruppen glyserol. Disse kortere kjedene (8 til 10 karbon-molekyler) gjør at MCT kan tas opp i magen, og senere omgjøres til energi i leveren. I motsetning til andre næringsstoffer bruker MCT ingen energi når den absorberes og omgjøres i kroppen. Takket være dette har MCT lenge vært førstevalget i helsevesenet ved behandling av underernæring ved vanskeligheter med næringsopptak. MCT gir omkring 10 % mindre energi enn lange kjeder av fettsyrer - omkring 8,3 kcal sammenlignet med ca 8,8 til 9 kcal. MCT har også blitt brukt som et kosttilskudd de siste 15 årene, først og fremst av kroppsbyggere under diett eller av utøvere i utholdenhetsidretter.

Fordeler med MCT

I motsetning til andre typer av fett går ikke MCT gjennom lymfesystemet, men brytes i stedet ned i leveren hvor den omdannes til ketoner. Dette gjør at MCT til et interessant energikosttilskudd for idrettsutøvere, som følger noen form for ketogen diett (for eksempel Atkins med mindre enn 30-50 g karbohydrater om dagen) eller for utøvere som er på utkikk etter en måte å øke sitt energinivå / utholdenhet på, under mer intensive forhold. Studier på rotter har vist at de som fikk MCT presterte mye bedre enn de som bare fikk "vanlig" fett. Rottene som fikk MCT viste også høyere fett tap gjennom økt energiproduksjon i cellene. En annen fordel med MCT er at det ikke lagres så lett i form av kroppsfett, som andre typer av fett.

Ketoner er også en av de to brennstoffene som hjernen vår anvender seg av (glukose er den andre). Dette gjør MCT til et interessant supplement for de som følger en lavkarbodiett uten å være i ketose (der kroppen selv produserer ketoner). MCT kan motvirke denne typen mental trøtthet som kan kjenne på under denne typen dietter. Det finnes også forskere som forkjemper for at MCT kan brukes ekstra drivstoff for hjernen hos eldre.

Å tenke på angående MCT

Kokosnøttolje inneholder ca. 55 % MCT fett. MCT fettstoffer i MCT olje er vanligvis de kortkjedete fettsyrene - de som er lettere omdannes til ketoner, og kan brukes som energi i kroppen. I kokosnøttolje vil du finne ca. 10 % av disse kortere kjedene. Kokosnøttolje har i stedet flere helsefordeler da den inneholder laurinsyre som har sterke antivirale, antimikrobielle (anti-acne) og antifungale egenskaper.

Hvis du følger en ketogen diett, eller ønsker litt ekstra energi i løpet av en diett uten å påvirke blodsukkeret er MCT eller en kombinasjon av MCT og kokosnøttolje det riktige valget. Er du mer interessert i de helsemessige fordelene du bør se på kokosnøttolje.

MCT passer deg på ketogen diet (av typen ekstrem LCHF, Atkinson med veldig lavt karbohydratinntak) eller deg som søker etter en effektiv måte å øke din utholdenhet på. MCT kan også være interessant som drivstoff for hjernen, fremfor alt hos eldre.

Body Science
Body Science Pure MCT Oil inneholder 100 % MCT-olje – utvunnet utelukkende av...
Pris 169,-
Till toppen