Vegetariske Proteiner

Vegetarisk protein er løsningen for deg som har et vegetarisk kosthold eller for deg med melk- eller egg allergi. Det er også et bra alternativ for deg som vill variere ditt proteininntak.

Vegetariske proteintyper

Et vegetarisk protein (også kalt vegetariansk protein eller planteprotein) fremstilles fra grønnsaker, belgfrukter eller frø. Et vegetarisk protein har en lavere biologisk verdi enn animalske proteiner, og er ikke ansett som fullverdig når vegetariske proteiner ofte har ingen eller svært lavt innhold av en eller flere aminosyrer. Med biologisk verdi menes det hvor godt et protein tas opp og tilfredsstiller menneskelige behov til samtlige aminosyrer. Det betyr at i gjennomsnitt kan du bare absorbere ca. 65 til 75 % av proteinet i et vegetarisk protein. Dette kan være nyttig å ha i ettertanke hvis du for eksempel går på diett og behøver å komme deg opp i en viss mengde proteiner per dag.

Vegetarisk protein passer for deg som har enten et vegetarisk kosthold, et veganisk kosthold eller for deg som har en type allergi eller intoleranse mot eksempelvis melkeprotein eller egg. Ved å ta et vegetarisk protein til et måltid, eller kombinere ulike vegetariske proteintyper kan man tilby en bedre aminosyreprofil som er på linje med animalske produkter. Et vegetarisk protein passer derfor også som et kosttilskudd for deg som ønsker å variere ditt inntak av protein.

Ettersom soya er fortsatt et populært vegetarisk alternativ, vil du finne det i en egen fane på menyen. Andre spennende proteintyper er beskrevet nedenfor.

Hamp protein

Hamp protein (hemp protein på engelsk) utvinnes fra planteveksten Cannabis sativa, også kjent som marihuana. Proteinet fremstilles fra hampefrøene som inneholder 34,6 % protein og 46,5 % fett. Disse frøene er rike på fiber og inneholder også omega-3-fettsyren alfa-linolen. Hampefrøene kaldpresses til kaker, hvor en stor del av oljen blir trykket bort. Kakene blir så malt ned til en hamp-mel som deretter sådan selges som hamp protein. Et proteinpulver fra hamp har ett proteininnhold på 35 % til 45 % og inneholder spor av olje samt rikelig med klorofyll, E-vitamin, magnesium og sink. Da hamp protein inneholder mindre mengder olje må det oppbevares kalt for att oljen/fettene ikke skal harskne. Ettersom hamp er strengt kontrollert og mange land forbyr dyrking av Cannabis sativa, er prisen høyere på hamp protein enn andre vegetariske proteiner. Samtidig er proteininnholdet veldig lavt i sammenligning med andre proteinpulvere på markedet. Man kan derfor se på hampprotein som et ernærings pulver med en ganske høy protein- og fettinnhold. Hampprotein kan også være et interessant alternativ for deg som vil blande ulike proteintyper for å få ett mer fullstendig protein.

Risprotein (brunt ris protein konsentrat)

Risprotein (Brown rice protein concentrate på engelsk) er ganske nytt på markedet og utvinnes fra brun ris. Riskornene males ned med, hvoretter man tilsetter vegetariske enzymer som omdanner de komplekse karbohydratene til enkle sukkerarter. Resultatet etter denne prosessen er en form for ris sirup, som deretter filtreres og tørkes ved en lav temperatur, hvor man til slutt vil får et ris protein konsentrat. Andelen av protein i ris protein konsentratet er fra 50 % til 80 %. Ettersom brun ris inneholder mange karbohydrater finnes det litte av disse i et ris protein. Det viktigste er at produsenten ikke tilsetter ekstra karbohydrater, utover det naturlige innholdet. Det kan være en god idé å sjekke innholdet.

Ris protein har en biologisk verdi på omkring 77, som er noe bedre enn soya. Dette betyr at noen aminosyrer finnes i små mengder. Samtidig er ris protein snillere mot fordøyelsessystemet enn, for eksempel, melkeprotein og soya. Ris protein passer utmerket for deg som ønsker å variere, eller blande ditt proteininntak og for deg som ønsker å unngå laktose, gluten og soya. Ris protein anses også å ha en svært lav risiko for å forårsake matallergi eller intoleranse. Har du derimot risallergi bør ris protein unngås.

Erteprotein

Erteprotein (pea protein på engelsk) er fortsatt et ganske nytt vegetarisk proteinpulver, som har etablert seg på markedet i løpet av de siste 10 årene. Erteprotein utvinnes vanligvis fra gule erter (grønn kan forekomme, men er uvanlige). Ertene presses og tørkes for å få fram et erte-mel. Deretter tilsettes det væske for å separere stivelse og fiber, hvoretter erteproteinet koaguleres til en deig og renses via ytterligere en vannskylling, og deretter spraytørkes det av kald luft i flere trinn. Etter denne rengjøringsprosessen får man et erteproteinkonsentrat med cirka 35 – 60 % proteininnhold. Disse konsentratene er fremdeles ganske rike på karbohydrater og benyttes fremst ved baking og til pastaretter. Et erte-proteinisolat, der man ytterligere rengjør og isolerer proteinfraksjonene har et proteininnhold på cirka 75 til 85 %. Erte proteinets biologiske verdi ligger på 65, som er ganske lavt. På den andre siden anses aminosyreprofilen hos erte-proteiner å være bra for et vegetabilsk protein og det er rikt på arginin, lysin og glutamin.

Også erteprotein anses å være veldig fordøyelig og ha en veldig lav risiko for å kunne årsake matallergier eller intoleranser. Erteprotein passer utmerket for deg som vil variere eller blande ditt proteininntak, samt for deg som vill unngå laktose, gluten og soya. Takket være sitt høye innhold av aminosyren arginin er erte-protein ett utmerket proteinpulver for deg som trener hardt og er i behov for raskere restitusjon og muskeloppbygning. 

Vegetariske blandeproteiner

En vanlig løsning for å forbedre aminosyreprofilen hos ett vegetarisk proteinpulver er å kombinere to eller tre ulike proteinkilder så de utfyller hverandre. Eksempler på dette er ris- og erteprotein.

Det skjer mye på markedet rundt vegetarisk protein. Et planteprotein holder i dag god kvalitet og renere varianter er gode alternativer for den som trener hardt, eller har et vegetarisk kosthold.
Scitec Nutrition
100 % vegetabilsk proteinpulver laget av erteproteinisolat. Har naturlig høyt...
Pris 269,-
Till toppen