Energidrikker

En energidrikk kan eksempelvis gi deg et energikick før treningen, når du sitter i ett langt møte eller når du har behov for være oppe halve natten før en eksamen.

Hva er en energidrikk?

En energidrikk er laget for å pigge opp og gi deg energi både mentalt og fysisk. Energidrikker kan inneholde sukker, andre typer raske karbohydrater eller være helt frie for sukker og karbohydrat. De viktigste ingrediensene i en energidrikk er vanligvis koffein og taurin. Taurin er en naturlig forekommende aminosyre, og virker delvis som en inhibitorisk (hemmende) neurotransmitter i hjernen. Dette betyr at taurin stenger ned nervesignaler som det ikke er behov for. Mange energidrikker inneholder også stoffer som for eksempel ulike B-vitaminer, glucuronolactone (et nedbrytningsprodukt av karbohydrater), grønn te og ginseng. Av disse stoffene, er det hovedsakelig koffein som vi merker den forfriskende effekten fra. Uansett tas innholdet i en energidrikk veldig raskt opp av kroppen, og effekten er merkbar i løpet av minutter.

Fordeler med energidrikker

En energidrikk absorberes mye raskere og gir nesten umiddelbart en oppiggende effekt. Koffein øker dine kognitive evner og konsentrasjon – noe som gjør energidrikker populære blant spillere og studenter. Koffein frigjør også mer fettsyrer fra fettvev, noe som har gjort det til et populært supplement for fettforbrenning. Det har også blitt vist å kunne øke både styrke og eksplosivitet. Mange velger derfor å ta en energidrikk i sammenheng med ulike former for trening - som en enklere versjon av en PWO (pre-workout drink).

Viktig å tenke på angående energidrikker

Energidrikker som inneholder sukker gir deg bare tomme kalorier, og er egentlig bare vanlig brus med ekstra mye koffein. Energidrikker er svært potente og bør brukes med sunn fornuft! Koffein øker vår årvåkenhet og mentale skarphet. Når vi inntar koffein frisettes adrenalin og kroppen reagerer på samme måte som når vi er utsatt for stress og fare. Koffein stimulerer dermed åndedrettet og hjerteaktiviteten. Hyppig inntak av koffein er en stor belastning på kroppen og kan føre til stress-symptomer, søvnløshet, hodepine og angst. Et overdrevent inntak av koffein kan føre til blant annet svimmelhet og hjertebank. Et høyt koffeininntak over lengre tid kan føre til en økt toleranse. Dette betyr ikke at de skadelige effektene reduseres - men bare at din følsomhet for et stoff avstumpes. Stresset er økt i stedet - ettersom mange tar mer for å kjenne effekten.

Vær forsiktig med energidrikker og ta dem bare når du trenger dem. Å ta minst to koffein-frie dager i uken og holde seg under 300-400 mg koffein på de dagene du bruker en energidrikk er en god anbefaling. Å ta en sterkere energidrikk i sammenheng med trening 2-3 ganger i uken er helt ufarlig. Det er høyt og regelmessig forbruk som kan være farlig.

Energidrikke bør aldri kombineres med alkohol! Store mengder koffein og alkohol sammen fører til en uregelmessig hjerterytme og kan forårsake permanente skader på hjertet!

Alle har dager da vi er i behov for et energikick, slik at vi kan prestere på topp. En energidrikk gir deg både energi, forbedret kognitiv funksjon og øker våkenheten!

 

Nyheter
XLNT Sports
19,-
-34%
299,- Ord. pris: 456,-
Nyheter
XLNT Sports
19,-
-34%
299,- Ord. pris: 456,-