Hjem / Blogg /

Snarveien til riktig mellommåltid

Alle i bransjen kjenner den grusomme sannheten. Det folk tror er vanskelig, den harde treningen, er stort sett bare moro. Den virkelige utfordringen er å passe kostholdet. Glem ikke mellommåltidene!

For å få et godt resultat kreves riktig trening, kosthold og hvile. Mens treningen gjerne er det som får representere slitet for en bedre kropp, er treningsøkten i virkeligheten ofte hverdagens høydepunkt for folk som deler vår interesse. De fleste av oss greier å komme seg på trening og gjennomføre den ut fra egne forutsetninger. Og får vi det ikke til alene, er det nok av opplegg, trenere og instruktører som kan hjelpe. Det er kostholdet som utgjør det virkelige skillet mellom suksessrike idrettsutøvere og den gjennomsnittlige besøkende på treningsstudioene.  Det er nok å trene et par tre ganger i uken for å oppnå resultater. Dietten, derimot, skal overholdes 24/7, også hjemme når ingen ser deg, ofte i lange perioder om gangen for at resultatene skal bli synlige.

Kosthold i teori og praksis

Proteinrik mat, tilstrekkelig med grønnsaker og væske, passe mengder karbohydrater og fett, minimalt med sukker, alkohol og gatekjøkkenmat. Alle kjenner til det grunnleggende; det er den praktiske gjennomføringen som er vanskelig. Kontinuerlig praktisk gjennomføring. Her kommer kosttilskuddene inn i bildet. Den praktiske gjennomføringen forenkles når vi i tillegg til vanlig mat har proteinpulver, bars og andre tilskudd til rådighet, sammenlignet med om vi bare hadde hatt vanlig mat. Skal du ha med deg egg, kjøtt og cottage cheese på jobben, skolen eller reisen? Hver dag? I måneder og år? En riktig proteinbar er en redningsline på travle hverdager når den ordentlige maten ikke er tilgjengelig. Tenk slik:

Beste proteinbarer

  • Grunnleggende proteinbar. Sats på en billig bar med høyt innhold av kvalitativt protein per servering. Bruk den som mellommåltid for å holde dietten på stø kurs, også når du ikke har tid eller tilgang til ordentlig mat.
  • Kjempeproteinbar. En stor bar med mye protein og også en del karbohydrater og fett. Erstatter i prinsippet et måltid og passer for storforbrukere av energi og etter treningen.
  • Diettproteinbar. En spesialbar med svært lavt energiinnhold, men som likevel gir protein og tilfredsstiller suget i noen grad. Ofte lavkarbo, i tilfelle man går på en slik diett.
  • Erstatning for godteri. Barene har kommet langt, ikke bare i næringsinnhold, men også i smak og konsistens. En riktig bar kan du ha til kaffen eller på filmkvelden og spare deg for utskeielser i dietten.
  • Energibar. Med riktig type karbohydrater og iblant spesialingredienser som koffein og kreatin for å lade batteriene og løfte energinivået, for eksempel før og under treningsøkten.

En muskuløs mann

Kort sagt

  • Kosthold, ikke trening, er den virkelig krevende biten av en vellykket forvandling av fysikken. En diett må følges kontinuerlig og konsekvent over lang tid og uten for store utskeielser.
  • Kosttilskudd som proteinpulver og -barer forenkler den praktiske gjennomføringen av en diett. Detaljene, som riktige mellommåltider, kan være avgjørende, spesielt på litt sikt.
  • Proteinbarer har flere bruksområder som overlapper hverandre. Ha proteinbarer for hånden som riktig mellommåltid, før og etter treningen, som erstatning for dårlige måltider, snop og søtsaker.
15% Rabatt