Hjem / Blogg /

Noen viktige aminosyrer!

På tide med noe nytt innen kosttilskudd? La oss få tipse deg om noen mindre kjente aminosyrer med merkelige, kraftige virkninger på fysikk, psyke og velvære.

Protein består av aminosyrer og er det viktigste makronæringsstoffet for oss som trener. En høy andel protein i kostholdet garanterer at musklene får det de trenger for å kunne bygge seg opp etter treningen. Det ser også ut til at proteinrik mat bidrar til vektreduksjon og fettforbrenning, blant annet fordi det metter bedre enn annen mat. Det finnes også vitenskapelige indikasjoner på at overskudd av protein ikke fører til økt kroppsfett, slik overskudd av annen mat gjør.  Men dette er effekter av protein som makronæringsstoff. I tillegg til disse viktige fordelene har også enkelte aminosyrer noen svært interessante virkninger.

EAA, BCAA og leucin – de essensielle aminosyrene, EAA, er de aminosyrene kroppen ikke kan produsere på egen hånd. Til tross for at flere av de essensielle aminosyrene har farmakologiske virkninger, er dette tilskuddet enda mer likt et proteintilskudd enn et enkelt aminosyretilskudd. Et konsentrat av de viktigste aminosyrene! BCAA – forgrenede aminosyrer (Branched Chain Amino Acids), er tre separate aminosyrer som lenge har vært ansett som et slags musklenes førstevalg det gjelder aminosyrer. I dag heller forskerne til at det er en av de tre, leucin, som står bak de viktigste virkningene man tidligere har sett av BCAA. Men BCAA fortsetter å være relevant, idet alle de tre aminosyrene er essensielle, og leucin er en svært viktig og effektiv substans. Leucin – kongen av muskelbyggende aminosyrer og næringsstoffer. Leucin, som er både en BCAA og en EAA, er identifisert som det enkelte mest muskeloppbyggende av alle næringsstoffer. Det er leucin som starter den anabole responsen etter trening.

Betain – er ikke en rendyrket aminosyre, men et såkalt metylderivat av aminosyren glysin. Betain har lenge vært kjent som et helsekostpreparat for sin kapasitet til å forbedre metyleringsprosesser. Nå kommer betain tilbake i form av et sportskosttilskudd. Moderne forskning har indikert at betain kan forbedre en mengde verdier som er helt sentrale i trening og kroppsforvandling. Deriblant kroppssammensetning, anabol hormonprofil og prestasjonsevne på treningen.

Glysin – fungerer som signalstoff og er involvert i avslapning, restitusjon og belønning på neurologisk nivå. Blant annet pågår det forsøk på Sahlgrenska i Göteborg der de lykkes med å behandle alkoholisme med glysin.

Taurin – forbedrer eventuell atletisk og mental prestasjonsevne, noe som har gjort taurin til en populær ingrediens i energidrikker. Det naturlige innholdet av taurin i hjerte og hjerne synker etter hvert som vi blir eldre.

Kort sagt

  • Protein og aminosyrer er de viktigste næringsstoffene for treningseffekt og kroppsforvandling. Protein bygger muskler, metter og er nesten umulig å bli fet av, selv når man inntar et stort overskudd.
  • I tillegg til proteinets makroeffekter har enkelte aminosyrer kraftfulle farmakologiske virkninger. EAA, BCAA og leucin er velkjente fra tidligere for sine nøkkelroller i muskeloppbygging.
  • Betain er et mindre kjent aminosyrederivat, som blant annet kan forbedre kroppssammensetning, anabol hormonprofil og prestasjonsevne på treningen.
  • Glysin er en ikke-essensiell aminosyre som fungerer som signalstoff i sentralnervesystemet og blant annet er involvert i avslapning, restitusjon og belønningsmekanismer.
  • Taurin har lenge vært brukt som ingrediens i energidrikker, og fungerer blant annet som signalstoff i sentralnervesystemet. Nivåene reduseres når vi blir eldre, og taurin har med blandede resultater vært undersøkt som tilskudd for atletisk prestasjonsevne.
Relaterte produkter
BCAA

XLNT Sports

BCAA

269,-

EAA

XLNT Sports

EAA

289,-

BCAA-XX

Body Science

BCAA-XX

Ord. pris: 259,- 179,-

Glycine

Body Science

Glycine

69,-

Leucine

Body Science

Leucine

179,-

15% Rabatt